The  2010 SEAC Conference,  » Playfulness and Painfulness »,  will be  held at the University of Nice-Sophia Antipolis, with the support of  CIRCPLES. The conference will take place on 5-6 November 2010, and we  have the pleasure to announce that  Graham Swift will attend the  conference as our guest of honour.

Having lost faith in hegemonic discourse and reassuring canonical  resolution, postmodern literature seems doomed to remain  « unconsoled ». Doubts and pain are at the heart of texts which seek to  convey affect—yet which at the same time constantly mock mawkish  displays of pathos and relish playful shifts of tone or even grim  irony. Pain thus mingles with derision, while  emotion is most often  associated with playful devices.  This unexpected  association  entails a variety of stylistic and narrative devices, such as the  recurrent use of first-person narration to convey and question  emotion. Far from being simply playful or parodic, the wide scope of  strategies shows not only the referential, but also the ethical  impact of contemporary British literature.  The first-person  exploration of sundry emotions corresponds to the ethical quest  defined by Levinas as a permanent effort to grasp the Other’s  irreducible alterity or otherness, in the face-to-face epiphany of an  encounter.

Thus papers dealing with this paradoxical interplay between ethics  and irony, irreverence and pain will be welcome, especially (but not  exclusively) if they address Graham Swift’s own work. A projection of  the film adaptations of Swift’s work (including Last Orders) is being  considered by the Cinémathèque, so that we would also be happy to  accept papers dealing with cinematic transposition.

Abstracts for papers in English (about 300 words) should be sent to  Christian Gutleben (gutleben@unice.fr) et Michel Remy  (ScapeRemy@aol.com) before June 30, 2010.

Appel à communications « Le je(u) de l’émotion »

Le colloque 2010 de la SEAC, organisé par Christian  Gutleben et  Michel Remy avec le soutien du CIRCPLES, se tiendra en anglais à  l’université de Nice-Sophia Antipolis les 5 et 6 Novembre 2010.  Graham Swift en sera l’invité d’honneur.
Parce qu’elle a perdu toute foi dans les métarécits et leur  consolation explicative, la littérature contemporaine dite  postmoderniste semble marquée au sceau de l’inconsolable. Le doute et  la douleur sont donc au cœur de cette littérature dont toute la  gageure semble consister à reproduire ces affects tout en évitant et  même en tournant en dérision la mièvrerie ou le pathos. La douleur  est donc constamment mâtinée de dérision et l’émotion ne va jamais  sans ludisme. Le jeu passe bien évidemment par les codes narratifs et  c’est ainsi que le recours à la première personne représente le  stratagème le plus courant pour reproduire ou imiter la voix de   l’émotion. L’immense variété des je(ux) ainsi mis en texte montre  bien l’ouverture non seulement référentielle mais encore éthique de  la littérature britannique contemporaine. L’exploration des émotions  les plus diverses conjuguées à la première personne correspond en  effet à la quête éthique que Levinas définit comme une recherche  permanente de l’altérité de l’autre, de l’épiphanie de l’autre. On  s’intéressera donc aussi à cette coexistence paradoxale entre éthique  et ludisme.

Comme ce colloque se déroulera en présence de Graham Swift, nous  invitons les participants à s’intéresser en priorité (mais pas  exclusivement) à son œuvre et comme une projection du film Last  Orders est prévue à la Cinémathèque de Nice, nous faisons aussi appel  à des interventions sur l’adaptation cinématographique de l’œuvre de  Swift.

Les communications se feront en anglais ; les propositions de  communication d’une longueur approximative de 300 mots sont à  envoyer   à Christian Gutleben (gutleben@unice.fr) et Michel Remy  (ScapeRemy@aol.com) avant le 30 juin 2010.